متروپل

مسعود کیمیایی

امروز در حین تماشا و پس از نمایش متروپل مسعود کیمیایی تاسف خوردم بیش از پیش نمی دانم چرا کیمیایی دست به این خودزنی در جشنواره سی و دوم و آن هم میان این خیل بزرگ سینماگران زد ، نشست فیلم هم برگزار نشد تا من همه چیز را کنار بگذارم و با خود بگویم خالق قیصر شهامت نداشت ، کیمیایی شهامت این را نداشت تا در مقابل تیغ تیز منتقدانش بایستد حتی کوچکترینی چون من ...

به جرات می توان گفت متروپل هیچ قصه و فیلمنامه ای ندارد و سر هم بندی یک پازل هزار تکه از رویا ها و سکانس های مورد علاقه کیمیایی در سرگیجه و دیگر اثار سینما است ، متروپل یک توهین تمام عیار به کیمیایی و مخاطبانش بود ، فیلم انقدر بی سر و ته و به اصطلاح فیلم فارسی بود که مخاطب را ناچار به روی اوردن به کف و سوت های اعتراض امیز می کرد

 

 

نا خواسته

برزو نیک نژاد

یک فیلم اولی خوب ، منظم و منطقی از یک کارگردان جوان و بی ادعا ، با بازی های خوب و ممتاز مهرداد صدیقیان ، الناز حبیبی و ستاره اسکندری همراه با پایانی خاص و متفاوت ، فیلمی که کثیف و سیاه نیست و بنا به گفته کارگردانش به خیانت و تباهی نمی پردازد بلکه کمبود عشق حقیقی را به نمایش می گذارد در واقع نا خواسته قابل احترام ترین فیلم اول جشنواره فجر تا کنون است فیلمی که پیشنهاد می کنم به تماشایش بنشینید

 

رستاخیز

احمدرضا درویش

رستاخیز فیلم عظیمی که اغلب مخاطبان منتظر اکرانش بودن بالاخره در کاخ جشنواره به اکران در امد ، رستاخیز دوباره همچون دوئل فقط اکشن بود در واقع بیشتر اکشن بود تا اینکه به نهضت عاشورا و پیامش بپردازد ، فیلم از نظر طراحی استراتژی جنگی و میدان نبرد که اصل ماجراست یک کار به شدت ضعیف است گویی کارگردان تا به حال نقشه ای هوایی از کربلا و مختصات قرار گیری جبهه ها و خیمه گاه و ... نیز ندیده باشد ، بازی بازیگران در رستاخیز خوب بود و مخصوصا بکیر که در یک سرگشتگی و حیرانی فوق العاده در سراسر فیلم قرار دارد ، رستاخیز از نظر جلوه های ویژه و ساختارهای گرافیکی هم چندان جلوه نمی کرد و گاف های متعددی در پرسپکتیو نما های ساخته شده اش داشت و یک ماه به شدت خنده دار و غلط که فقط بواسطه تماشای آسمان شب در فیلم های هالیوودی و همچنین المان حضور حضرت ابوالفضل به فیلم افزوده می شد ، رستاخیز اگر واقعا بیانش و هدفش عاشورا و نهضت حسینی است اصل کارش را گم کرده است رستاخیز زینب (س) را ندارد

 

 

شیار 143

نرگس ابیار

فیلم ساده نرگس ابیار با تمام ضعف ها و کندی ریتم اغازین فیلمش خوب و به موقع تمام شد ، شیار 143 در فیلمنامه کمتر قسمتی را دارد که به ان اضافه و بیش از حد نیاز بپردازد و همین مسئله دلیل بازی درخشان و فوق العاده خانم مریلا زارعی می گردد ، توانایی بازیگری در تلفیق با یک فیلم نامه سالم و خوب به یک کاراکتر عالی از یک مادر شهید واقعی می انجامد ، ابراهیم حاتمی کیا فیلمش - چ - را به شیار 143 تقدیم کرد

 

 

تمشک

سامان سالور

فیلم با داستان تقریبا تازه اش باز از درد جشنواره سی و دوم رنج می برد ، کند ، ساکن و کسالت بار ، با یک صحنه خنده دار از تصادف و بعد حضور یک بازیگر در دو نقش که مخاطب را دائم به اشتباه کردن و دور شدن از فیلم بدلیل تدوین فلش بک و فلش فوروادی اش می انداخت ، البته تدوین تمشک کار خوبی از اب در امده بود اما انتخاب کارگردان در بازی گرفتن از یک بازیگر در دو نقش متفاوت و البته برادر یک اشتباه بزرگ محسوب می شود

 

انارهای نارس

حمیدرضا مصطفوی

باز فیلم های اول بی مسئله ، بی دغدغه و به شدت تحت تاثیر سینمای دیگران ، با کمترین صدای موسیقی و بازی های سرد و کسل کننده ، انارهای نارس بعد از یک ساعت و اندی از فیلمش هنوز حرفی نزده بود و فقط یک اتفاق ساده در خود دیده بود ، هیچ گره داستانی در فیلم ایجاد نشده بود و مخاطب با سردی و خشکی فیلم همچنان پیش می رفت

 

 

دلتنگی های عاشقانه

رضا اعظمیان

یک نمایش واقعا ویژه ان هم انتهای شب خواب را از سر خواب زده های جشنواره فجر بیرون کرد ، فیلم سطحی و نازل اعظمیان دو روی زندگی یک شهید بود که شهید در فیلم او اصلا دیده نمی شود ، اصلا شهید داستان هیچ شخصیت پردازی نمی شود و هیچ اطلاعی از حضورش در جبهه ها به دست مخاطب نمی رسد بیشتر شهید گمنام است فیلم در عین مسئله دار بودنش از جای خالی دغدغه و مسئله رنج می برد شاید می شد هزار شهید و شاید هم انسان های دیده نشد جامعه را جای مثلا شخصیت شهید فیلم قرار داد یک فیلم اجتماعی ساخت البته بدون توجه به پیش از انقلاب خنده دار و توهین امیزی که فیلمساز افریده بود

 

 

میهمان داریم 

محمد مهدی عسگرپور

یک سینمای با تجربه و قدرتمند با گروهی از بازیگران حرفه ای که در نقش های خود بسیار عالی ظاهر شدند ، فیلمنامه خوب و کم نقص و یک کارگردانی قدرتمند با میزانسن ها زیبا و دقیق و یک فیلمبرداری بی نظیر اثری دیگر از ژانر دفاع مقدس را تا به این لحظه جشنواره در صدر بهترین های قرار داد ، پرداختن به خانواده شهدا و مکلاتشان در طی رخ دادن یک سری نوستالژی و فضای درام از میهمان داریم فیلم ویژه ای برای جشنواره فجر ساخته است ، البته میهمان داریم هم ریتم کند اغازین خود را دارد و گاهی هم خسته کننده می شود .